در گفتگو با فرهنگخانه: ۱۰۰ میلیون از شما و جهانی شدن از من!
رضا یزدانی را میتوان یکی از صاحبان سبک راک ایرانی
دانست که با توجه به روحیات و ذائقه ایرانی میخواند و موسیقیاش حال و
هوای ایرانی دارد. این خواننده از معدود خوانندگان این سبک است که به
خواندن در فیلمها و حتی ایفای قش در آنها دعوت میشود. این خواننده معتقد
است که موسیقیاش حال و هوای شرقی دارد وهمین طور معتقد است که موسیقیاش
به روحیات و حال و هوای مردم کشورش، همخوانی و نزدیکی دارد. با او که حالا
عنوان بازیگری را نیز با خود یدک میکشد، گفتوگو کردهایم.
این شکلی به این قضیه نگاه نکنید. نمیشود اینها را این شکلی از هم جدا کرد. آن اتفاق که در آلبومهای دیگر من افتاده در این آلبوم هم افتاده است، منتها یک کم شکلش عوض شده است، همین!
راک اصولا موزیکی است که میتواند برای مخاطب آن طرف دنیا نیز در نظر گرفته و مورد توجه واقع شود. شما میتوانید طوری کار کنید که مخاطب جهانی نیز داشته باشید.
اصلا چنین اتفاقی نمیافتد. چون این جریان، پروداکشن دیگری میخواهد و داستان دیگری دارد.
پاش بیفته روی مغربت میبارم بازتوی منطقه مین دست وپامو جا میذارم
میگوید من هم عین تو هستم که الان آمدهای و کنسرتم را لغو میکنی ولی پایش بیفتد من هم این کار را خوهم کرد و به میدان جنگ و مین میروم.
- این سبک از موسیقی که انتخاب کردهاید و در آن فعالیت میکنید، از روحیات شرقی مردم ایران دور است و قرابتی با روحیات آنها ندارد.
- منظورتان تم اندوه و غم و ریتمهای اینچنینی است؟
- یعنی این جهات را در موسیقی خود لحاظ کردهاید؟
- شما از خوانندههایی هستید که با یغما گلرویی خیلی همکاری نزدیک داشتهاید، این در حالی است که در این آلبوم اخیر خود یعنی «ساعت ۲۵ شب» با این ترانه سرا همکاری نکردهاید. چرا؟ اصلا چرا سعی کردهاید از آن حال و هوا و از آن فضا دور شوید؟
- با انتشار این آلبوم همان طور که خودتان میدانید سعی کردهاید به مخاطب نزدیک شوید. طیف مخاطبی که برای این آلبوم در نظر گرفتهاید چه طیفی از مخاطب است؟ این طیف آیا همان طیف مخاطبی است که پیش از این برای آنها کار میکرید یا طیف جدیدی را نیز در نظر گرفتهاید؟
این شکلی به این قضیه نگاه نکنید. نمیشود اینها را این شکلی از هم جدا کرد. آن اتفاق که در آلبومهای دیگر من افتاده در این آلبوم هم افتاده است، منتها یک کم شکلش عوض شده است، همین!
- مخاطبشناسی در این آلبوم بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
- پس با این حساب مخاطبشناسی هم کردهاید. یعنی واقعا به دنبال این بودهاید که ببینید کارهایتان را چه کسانی گوش میکنند؟
- خوب با این حساب، شما نباید از مخاطب جهانی اتان هم فاصله بگیرید. به نظرتان با استانداردی که در جهان است فاصله ندارید؟ چقدر به آن نزدیک هستید؟
راک اصولا موزیکی است که میتواند برای مخاطب آن طرف دنیا نیز در نظر گرفته و مورد توجه واقع شود. شما میتوانید طوری کار کنید که مخاطب جهانی نیز داشته باشید.
اصلا چنین اتفاقی نمیافتد. چون این جریان، پروداکشن دیگری میخواهد و داستان دیگری دارد.
- پس هیچ وقت به اینکه جهانی بشوید فکر نکردهاید؟
- این معجزه چگونه رخ خواهد داد؟
- ولی به نظر میرسد شما بتوانید در این زمینه موفقیتهای زیادی کسب کنید.
- چرا تا به حال جرات نکردهاید این کار را انجام بدهید؟ خیلی از خوانندههایی که کمتر از شما کار میکنند و ضعیفتر از شما هستند، و سطحشان پایینتر است، به راحتی دارند آن طرف کنسرت میدهند و کار میکنند و...
- ولی میتوانید بروید آنطرف و مخاطبانتان را گسترش دهید.
- پس چرا سعی نکریدهاید از کلام انگلیسی استفاده کنید؟
- معیارتان برای این درست بودن در چیست و همین طور برای اینکه بتوانید مخاطب آنظرف را نیز جذب کنید؟
- وقتی میتوانید این کار را انجام بدهید، پس چرا عجله نمیکنید؟
- این هزینه برای خوانندهای مثل شما، هزینه زیادی نیست؟
- فکر میکنید با همچین رقمی اگر کلیپ بسازید، بتوانید موفق شوید؟
- شما موسیقی فیلم هم کار میکنید. در صورتی که در ایران، موسیقی فیلم یک جورهایی درگیر باند بازی است.
- نه اتفاقا شاید بتوان اینجوری گفت که چون باندی ندارید، جای تعجب دارد که مدام کار فیلم میکنید.
- سطح این افراد باید در چه حدی باشد تا با انها کار کنید؟ یعنی معیار خاصی برای همکاری با ایشان در نظر دارید؟ یا هرکس از راه برسد و پیشنهاد بدهد میپذیرید؟ اگر اینطوری کار کنید که به زودی تمام میشوید؟
- فیلمهایی که در آنها کار میکنید، شما را از فضاهای موسیقی خودتان دور نمیکند؟
- خوب اینکه خیلی بهتر است. دوست دارید هر سال چند تا آلبوم به بازار بدهید و هیچ یک دیده و شنیده نشود؟
- ولی اگر این کارها هم نباشند شناخت مردم اتفاق نمیافتد در حالی که الان خیلیها شما را به همین واسطه میشناسند.
- کار با این کارگردانها شرایط خاصی را میطلبد؟
- می خواهم بدانم که این کارها اعمال سلیقهها را هم همراه دارد؟
پاش بیفته روی مغربت میبارم بازتوی منطقه مین دست وپامو جا میذارم
میگوید من هم عین تو هستم که الان آمدهای و کنسرتم را لغو میکنی ولی پایش بیفتد من هم این کار را خوهم کرد و به میدان جنگ و مین میروم.
- بازیگری چقدر برایتان اولویت دارد؟
- ولی الان برایتان بسیار جدی شده است.
- چگونه باید پیش بیاید؟
- موسیقی ش را هم حتما باید خودتان کار کنید؟
- کنسرت خارج از کشور نیز خواهید داشت؟
- برای کنسرتهای خراج از کشور چه قطعاتی اجرا خوهدی کرد؟
اگر این اتفاق بیافتد، همین قطعاتی که دارم را اجرا میکنم چون تعداد آنها کم نیست. تعداد کارهای من حدود ۶۰ تراک است. ۴ آلبوم و فیلمهای سینمایی که کار کردهام این تعداد را تشکیل میدهند.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت 5:1 توسط مهرداد
|
اولین و تنها وبلاگ طرفداران رضا یزدانی